راهنمای مختصر طراحی پرسشنامه در تحقیقات بازار

نمودار پاسخ های پرسشنامه تحقیقات بازار

نارش مالهوترا     

 

پژوهشگر تحقیقات بازار به منظور جمع‌آوری داده‌­های کمیّ اولیه و اصلی، می‌بایست پرسشنامه استاندارد یا قالب مشاهده را طراحی کند. یک پرسشنامه درست سه هدف دارد:

1. اطلاعات مورد نیاز را به چند پرسش ویژه تبدیل کند

2. پاسخ­ دهندگان را برانگیزد تا در مصاحبه مشارکت کنند

3. خطای پاسخ‌ها را به حداقل برساند

 

طراحی یک پرسشنامه، همان اندازه که به علم نیاز دارد، هنر نیز هست. راهکار­های تهیه­ پرسشنامه همواره در دسترس هستند، اما هیچ طرح پرسشنامه بهینه‌­ای وجود ندارد که با تمام نیاز­های تحقیقاتی سازگار باشد. روند شکل‌دهی به یک پرسشنامه صحیح و اصولی با مشخص کردن اطلاعات مورد نیاز و نیز تعیین روش مصاحبه آغاز می‌شود. مرحله بعد، تصمیم‌گیری در خصوص محتوای تک­ تک پرسش‌­هاست. پرسش­‌ها باید نوشتاری باشد تا سه نارسایی بالقوه شامل: ناآگاهی، فراموشی و ناتوانی در سخنوری را برای پاسخگو برطرف کند.

هنگامی که تلاش زیادی برای پاسخ به سوالات لازم باشد و یا محتوای تحقیق نامناسب به‌نظر برسد، ممکن است پاسخ دهندگان در نظرسنجی شما مشارکت نکنند. پرسش‌هایی که درپی جمع­‌آوری اطلاعات چالش‌ برانگیز هستند نیز ممکن است با مقاومت رو­به‌­رو شوند.

پرسشنامه‌ها می‌توانند ساختار ­یافته یا ساختار نیافته با درجات مختلف باشند. پرسش­‌های ساختار­یافته شامل پرسش‌های چند گزینه‌ای، دو بخشی و مقیاسی هستند. تعیین جمله‌­بندی هر پرسش شامل شرح مسئله، به‌کار­گیری واژگان عامه فهم، استفاده از لغات نامبهم و به‌­کارگیری عبارات و افعال مثبت و منفی ـ به‌صورت توأمان ـ است.

مسئله باید برحسب «چه کسی»، «چه چیزی»، «چه وقت» و «کجا» تعریف شود. استفاده از «چرا» و «چگونه» ممکن است همیشه موضوعیت نداشته باشند. پژوهشگر باید از پرسش‌­های هدایت کننده بپرهیزد. هنگامی که پرسش‌­ها جمله‌بندی شدند، باید در خصوص توالی آن‌ها در پرسشنامه تصمیم‌­گیری شود. پس از آن، زمینه و شرایط برای تعیین قالب و طرح پرسش‌­ها فراهم است.

نکات فیزیکی در تهیه­ پرسشنامه عبارت است از: ظاهر جذاب، استفاده از راهنما، گنجاندن هر پرسش در یک صفحه، انگاره­ گزینه‌های پاسخ، پرهیز از آشفتگی و تراکم پرسشنامه، جاگذاری کافی برای پاسخ‌­ها، کدگذاری و هزینه‌­ها.

همه­ موارد یاد شده باید در پیش ­آزمون به‌شکل دقیق ارزیابی شوند. طراحی پرسشنامه اصولی و طرح‌ریزی قالب مشاهداتی درست، به اتخاذ تصمیم در این خصوص که چه چیزی باید مشاهده شود و چگونه آن رفتار قرار است ثبت و ضبط شود بستگی دارد. همچنین ارایه پاسخ به پرسش­‌های شش­‌گانه (چه کسی، چه چیزی، چه وقت، کجا و چگونه) در مورد فهم پدیده­ مشاهده ­شونده راهگشاست.

پرسشنامه ابزار تحقیق است از اینرو باید منعطف و با محیط فرهنگی تحقیق، سازگار باشد. بسته­‌های نرم­‌افزاری گوناگونی برای آسان‌­سازی طراحی پرسشنامه موجود هستند. شرکت‌­های مختلفی در زمینه­ طراحی پرسشنامه‌­های رایانه‌­ای و اینترنتی خدمات ارایه می‌کنند. برای بهبود اثرگذاری پاسخ­‌دهندگان باید از پرسش‌نامه‌­های بیش از حد طولانی و یا پرسش‌­هایی که فراتر از آگاهی و انگیزش پاسخ­‌دهندگان است، اجتناب کرد. پرسشنامه باید طوری طراحی شود که اطلاعات را به روشی بی‌طرفانه و شرافت­مندانه به دست بیاورد.­

 

انتخاب و ویرایش محتوا، تحریریه ایجاد

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

​این مطلب را به اشتراک بگذارید: