کاتالوگ یا بروشور، نیاز شما کدام است؟

کاتالوگ یا بروشور، نیاز شما کدام است؟

 

از تجارب کاری ما در گروه ایجاد مواجهه با سفارش‌دهندگانی است که پروژه‌های بازاریابی یا برندینگ مبتنی بر چاپ دارند، اما به‌ روشنی نمی‌دانند که محصول چاپی مورد نیازشان، کاتالوگ باید باشد یا بروشور؟

این مسئله زمانی برجسته‌ می‌شود که با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه‌بر بودن تهیه و تولید محصولات چاپی، انتخاب اشتباه، موجب اتلاف منابع و شکست پروژه‌های ارتباطی است.

کاتالوگ و بروشور، ابزارهای مهمی در تبلیغات و بازاریابی هستند. این دو تفاوت‌هایی اساسی دارند که بسیاری از سفارش‌دهندگان نسبت به این تفاوت‌ها آگاهی کافی ندارند. برای روشن‌شدن تفاوت‌های این دو، مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب گزینه درست و مسیر ثبت سفارش دقیق را با شما در میان می‌گذاریم.  

 

تفاوت‌های اساسی کاتالوگ با بروشور:

اول) اندازه، حجم و طراحی:

کاتالوگ‌ها از لحاظ قطع نسبت به بروشورها اندازه بزرگ‌تر و حجم (تعداد صفحات) بیشتری دارند و به‌عنوان یک منبع جامع اطلاعات در مورد محصولات و خدمات شما عمل می‌کنند. بروشورها اغلب کوچک‌تر هستند و به ارئه اطلاعات جزئی‌تر یا بخش‌بندی شده پیرامون محصول یا خدمات می‌پردازند. پس اگر شما می‌خواهید کارخانه خود را که سنگ‌های ساختمانی تولید می‌کند را به مخاطب معرفی کنید می‌بایست کاتالوگ داشته باشید. اگر به دنبال معرفی و عرضه آخرین محصول در صنعت مکمل‌ها و ویتامین‌ها و یا لنزهای زیبایی هستید، قاعدتا بروشور برای شما مناسب‌تر است. چراکه آنجا می‌توانید در مورد ریزترین چیزها صحبت کنید، طراحی و تولید آن در تیراژهای بالا هزینه‌های کمتری دارد و می‌توانید آن را در داروخانه‌ها، مطب‌ها و باشگاه‌های ورزشی توزیع کنید.    

 

دوم) محتوا:

کاتالوگ‌ها معمولاً شامل اطلاعات جامع و مفصل در مورد محصولات یا خدمات شما هستند. بروشورها اما به‌صورت خلاصه‌تر و با تمرکز بر جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و تأثیرگذاری سریع‌تر طراحی می‌شوند.

 

سوم) هدف:

هدف اصلی کاتالوگ‌ها ارائه اطلاعات کامل و همه‌جانبه به مشتریان در مورد محصولات یا خدمات شما است. این اطلاعات شامل توضیحات مفصل پیرامون تاریخچه، اهداف، موسسان، مجموعه کامل محصولات یا خدمات، ویژگی‌های منابع انسانی، فناوری‌ها و استانداردها با هدف ایجاد شناخت جامع است. بروشورها ولی بیشتر بر ارائه ویژگی‌های مشخص و موجز محصول یا خدمات تمرکز دارند، خواهان بیشترین میزان جلب‌توجه هستند و با هدف فروش سریع طراحی و تولید می‌شوند.

 

کاتالوگ‌ها چه کاربردی دارند؟

  • به‌عنوان یک منبع جامع اطلاعات برای معرفی محصولات یا خدمات عمل می‌کنند و به مشتریان کمک می‌کنند تا نسبت به موارد یاد شده بینش عمیق‌تری پیدا کنند.
  • کاتالوگ‌ها ارائه دهنده اطلاعات تکمیلی و پر جزییات در مورد محصولات، قیمت‌ها، ویژگی‌های فنی و کاربردی، نحوه استفاده و... هستند. تمامی این موارد در تصمیم‌گیری مشتریان اثرگذار است و منجر به افزایش فروش و درآمد می‌شود.
  • کاتالوگ‌ها می‌توانند به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی و بازاریابی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی عمل کنند.
  • با استفاده از کاتالوگ‌ها، شما می‌توانید اطلاعات خود را سازماندهی کرده و به‌صورت منظم و جامع به مخاطبان خود ارائه دهید.

 

بیشتر بخوانید: نمایه شرکتی چیست؟ کاربردها و مزایا

 

بروشورها چه کاربردی دارند؟

  • به‌عنوان یک وسیله جذاب و سریع برای معرفی محصولات یا خدمات شما عمل می‌کنند و به مخاطبان کمک می‌کنند تا با اطلاعات ضروری محصولات شما آشنا شوند.
  • بروشورها ابزار ارتباطی مناسبی برای اطلاع‌رسانی درباره تخفیف‌ها، پیشنهادها و رویدادهای ویژه هستند.
  • با ارائه اطلاعات جذاب و جامع در بروشور، مشتریان را به خرید و استفاده از محصولات ترغیب می‌کنید این در نهایت افزایش فروش و گردش مالی را به‌دنبال دارد.
  • ارائه اطلاعات تکمیلی و جزئی‌تر در مورد محصولات، خدمات، قیمت‌ها، ویژگی‌ها و... از دیگر کاربردهای مهم بروشورها است که منجر به تسریع تصمیم به خرید می‌شود.

 

در پروژه‌های بازاریابی کاتالوگ جواب می‌دهد یا بروشور؟

محبوبیت کاتالوگ یا بروشور در بازاریابی بستگی به نوع کسب‌وکار، ویژگی‌های محصول یا خدمات، هدف بازاریابی و نیاز مخاطبان دارد. این موارد می‌توانند بر انتخاب نهایی میان کاتالوگ و بروشور تأثیر زیادی بگذارد. هر کدام از این ابزارها مزایا و معایب خود را دارند:

 

در مورد کاتالوگ‌ها:

به دلیل ارائه اطلاعات جامع و دقیق، کاتالوگ‌ها برای مشتریانی مناسبند که به دنبال دریافت اطلاعات کامل درباره محصولات یا خدمات هستند. آنها معمولاً به‌عنوان یک منبع مرجع برای مشتریان استفاده می‌شوند و در  تصمیم‌گیری پیرامون خرید تاثیر زیادی دارند. کاتالوگ‌ها اما به‌خاطر شیوه ارائه مطلب، حجم و اندازه، نیاز به محتوای مفصل و طراحی جذاب دارند و همین موارد هزینه‌های تهیه و تولید و چاپ آنها را بالا می‌برد.

 

بیشتر بخوانید: اصول مدیریت چاپ برای طراحان گرافیک

 

در مورد بروشورها:

به دلیل طراحی جذاب و محتوای خلاصه‌تر، برای جذب توجه سریع مخاطبان مناسب هستند. آنها به‌عنوان یک ابزار انعطاف‌پذیر در تبلیغات و بازاریابی شناخته می‌شوند و می‌توانند به‌راحتی تغییرات و به‌روزرسانی‌های لازم را داشته باشند. بروشورها ممکن است فقط به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی کوتاه‌مدت در نظر گرفته شوند و تأثیر طولانی‌مدت کمتری داشته باشند.

بنابراین، اگر هدف شما تبلیغات کوتاه‌مدت و جذب توجه سریع مخاطبان است، حتما تهیه و تولید بروشور گزینه مناسب‌تری است. اما اگر نیاز به ارائه اطلاعات جامع و دقیق درباره محصولات یا خدمات خود دارید و به‌دنبال ساختن تصویر کامل‌تری از کسب‌و‌کار، برند، محصول یا خدمات هستید، داشتن کاتالوگ گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

 

 

گروه ایجاد، در انجام حرفه‌ای پروژه‌های طراحی گرافیک، چاپ و تولید انواع کاتالوگ‌های صنعتی و بروشورهای تبلیغاتی، تجارب گسترده و غنی دارد. اگر برای معرفی و افزایش آگاهی از برند، محصولات یا خدمات کسب‌وکار خود به این خدمت نیاز دارید با همکاران ما تماس بگیرید. در کنار شما هستیم.

 

بیشتر بخوانید: راهکار بازاریابی مبتنی بر چاپ ایجاد

 

+ تماس و مشاوره رایگان

 

+ درخواست پروژه

 

 

 

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

​این مطلب را به اشتراک بگذارید: