
تصویر برند شما در ذهن مشتریان و مخاطبان، عمدتاً از طریق ارتباطات بصری شکل میگیرد و محصولات چاپی، همچنان یکی از مؤثرترین داراییهای ملموس برند برای بازنمایی شاخصها و تعامل معنادار با جامعه هدف است. بههمین دلیل برای صاحبان کسبوکار، مدیران برند و بازاریابی، کیفیت و نمای یک کارت ویزیت، کاتالوگ یا جعبه هدایا و محصول، تنها یک مسئله فنی یا روزمره نیست. تمامی این اقلام با شخصیت، حرفهایبودن و اعتبار سازمان یا شرکت شما ارتباط مستقیم دارد.
ازاینرو، خطا، بیسلیقگی یا حتی یک ناهماهنگی ظریف در فرآیند چاپ و تولید، نهتنها ضرر مالی است، بلکه تجربه برند را برای مشتریان تضعیف میکند. پس داشتن بینش عمیق از مراحل ارزیابی و کنترل کیفیت در پروژههای چاپی، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت راهبردی است.
یادداشت پیشرو، چارچوبی اجرایی در اختیارتان قرار میدهد و بهشما کمک میکند تا کنترل کیفیت پروژهای چاپی خود را براساس معیارهای حرفهای و اصولی پیش ببرید.
بیشتر بخوانید: بینش مشتری، مفاهیم و فرصتها
زمانیکه صحبت از ارزیابی کار چاپی میشود، منظور در نظر داشتن و بررسی کلیه مراحل طراحی تا چاپ و رسیدن به محصول نهایی مورد نظر است. این محصول ممکن است کارت ویزیت، کاتالوگ و بروشور، لیبل محصولات، انواع جعبه، کتاب و مجله و یا هر محصول دیگر باشد که از طریق چاپ تولید میشود.
در این یادداشت، به بررسی نکات کلیدی برای دستیابی به محصول چاپی ایدهآل و خروجی مطلوب میپردازیم. موفقیت در اجرای یک سفارش چاپی به چهار عامل بستگی دارد: آمادهسازی دقیق پیش از چاپ، برخورداری از چاپ حرفهای، اجرای صحیح مراحل پس از چاپ و انتخاب مواد اولیهای که بهکار میبریم.
با رعایت و کنترل دقیق مراحل پیش از چاپ، دستیابی به کیفیت ایدهآل در چاپ میسر میشود. در این بخش، مهمترین نکات لازم برای انجام حرفهای پروژههای چاپی را توضیح میدهیم.
در نظر گرفتن این اصول به شما کمک میکند تا در هنگام طراحی، تهیه و تولید سفارش چاپی، فرآیند را بهخوبی مدیریت کنید و از بروز مشکلات غیرمنتظره یا عواملی که ممکن است خروجی نهایی را تحت تأثیر قرار دهند، جلوگیری کنید.

آنچه میبایست پیش از انجام هر پروژه چاپی مد نظر داشته باشید:
۱. مواد اولیه مصرفی
- انتخاب دقیق کاغذ مصرفی و توجه به گرماژ، شخصیت و مرغوب بودن کاغذ. در این مورد استفاده از کاغذهای زیستمحیطی برخوردار از FSC امتیاز محسوب میشود.
- استفاده از مرکب، مقوا، گالینگور و پارچهای که با ضرورتهای محصول تولید شده هماهنگ باشد.
بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب کاغذ و مقوا در پروژههای چاپی
۲. پیش از چاپ
- اسکن درست تصاویر و تهیه داده چاپی با کیفیت، مطابق با نمونه اصلی
- تفکیک و مدیریت رنگ (برای نمونه اگر کد رنگ اختصاصی دارید، نباید آنها را چهاررنگ چاپ کنید)
- انتخاب ترام مناسب برای چاپ
- تهیه زینک مطلوب که با دستگاههای بهروز و داروی سالم تولید شده است
بیشتر بخوانید: اصول مدیریت چاپ برای طراحان گرافیک
۳. چاپ
- در نظر داشتن سلامت ماشین و بهروز بودن نرمافزاری
- کیفیت مرکب و مواد اولیه چون الکل، داروی آب و پودر خشککن
۴. پس از چاپ
- نوع و کیفیت پوشش، مثلا استفاده از انواع ورنی مات، براق یا واتربیس
- چگونگی اجرای خط تا و برشها
- نظارت جامع بر کیفیت صحافی و توجه به موارد اصولی چون تمیزبودن فضا و دستگاهها، چگونگی دوخت و چسبکشی و اعمال زمان لازم مورد نیاز برای خشک شدن تا از تابخوردگی یا دیگر آسیبها به اقلام جلوگیری شود
نکات یاد شده، از جمله موارد مهمی است که پیش از چاپ هر سفارش، میبایست آنها را بهدقت در نظر داشت.
پس از تولید سفارش چاپی، موارد مورد نیاز برای کنترل به چهار گروه اصلی تقسیم میشود:
ـ کنترل رنگ: شکل و چاقی ترام، رویهمپوشانی مرکب، دوتایی شدن کار
ـ کنترل کیفیت: شامل وضوح تصویر و خطوط تا و برش
ـ کنترل همپوشانی: رجیستر بودن طرفین فرم چاپی
ـ کنترل سطح کار: درست بودن مات یا براق بودن و چگونگی اجرای افکتهای پس از چاپ

با بررسی دقیق موارد گفته شده در فرمهای چاپی به بسیاری از مشکلات پی خواهید برد. برای نمونه:
+ نوشتهها خوردگی دارد یا رنجهرنجه شده است. شاید تار است و بهدرستی خوانایی ندارد.
+ نوشتهها سفیدک زده است.
+ کار بهطور کلی رجیستر نیست.
+ تصاویر وضوح لازم را ندارد.
+ تصاویر دیجیتالی شده است.
+ رنگ پایه و کلی بستر (تمپلات) یکدست نیست.
+ خطتا و برش در جای خود نخورده است.
+ پوشش UV یکدست نیست، در جای خود نخورده است یا از روی کار کنده میشود.
چون ارزیابی نهایی پس از اتمام کار انجام میشود، پس احتمالاً فرم چاپی مورد نظر، برش خورده باشد و رجیسترها دیده نخواهد شد تا بتوانیم روی هم خوردگی رنگها را کنترل کنیم.
با استفاده از لوپ گل ترام را خوب نگاه کنید و از روی میزان وضوح تصاویر و نوشتهها، کیفیت اجرای رنگها را مد نظر داشته باشید. نکته نهایی این است که اندازههای برش و انجام آن درست باشد و کار پس از برشکاری در هیچ گوشهای سفیدی نداشته باشد.
*توجه: اگر خدمات شما همگی در یکجا متمرکز نیست ـ برای مثال چاپ در یک محل انجام میشود و سلفون و کوب در جایی دیگر ـ حتما به بستهبندی فرمهای چاپی و جابهجایی اصولی آنها حین عملیات تولید توجه و نظارت کافی داشته باشید. سایش فرمها روی یکدیگر، جابهجاکردن غیراصولی، ریختن فرمها روی زمین یا به وجود آمدن اثر دست و پا روی کار، همگی میتواند بهراحتی تمامی زحمات شما را بر باد دهد.

ما برای جزئیات اهمیت قائلیم. چراکه برند شما سزاوار پروژههای چاپی، حرفهای، برنامهریزی شده و دقیق است، نه محصولاتی معمولی یا پر از اشکال. کار چاپیِ واقعاً عالی زمانی به دست میآید که تمام مراحل ـ از طراحی منطبق با برند تا انتخاب کاغذ، پارچه و پوششهای پس از چاپ و برشکاری ـ با مهارت و دقتی همهجانبه انجام شود. اگر به دنبال تولید محصولات چاپی مدیریت شده و بینقص هستید، ما در کنار شما هستیم. همین امروز سفارش خود را با اطمینان ثبت کنید.










