گرایه‌های محبوب صنعت چاپ و نشر در سال ۱۴۰۵

روی جلد مجله وایس - انتخاب های راهبردی در صنعت چاپ مجله

 ـ داده، کارایی و پایداری در الویت خواهد بود ـ 

تازه‌ترین مطالعات و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوب‌ترین گرایه‌‌های (Trends) صنعت چاپ و نشر برای سال ۱۴۰۵ (۲۰۲۶ م) بر بازگشت سرمایه متمرکز خواهند بود. ازاین‌رو شرکت‌ها، برندها و گروه‌های انتشاراتی دو راهکار را ترجیح خواهند داد:

اول) بودجه‌های کنترل‌شده و به‌دقت برنامه‌ریزی شده متمرکز بر ایجاد ارزشی افزوده در محصولات چاپی

دوم) کاهش تأثیرات زیست‌محیطی محصولاتی که تولید می‌شود

نتیجه: رفتن به‌سوی تیراژهای هدفمندتر و استفاده بیشتر از چاپ دیجیتال است. حتی ناشران و مجلات که پیش‌ازاین تولیدات خود را با تیراژهای بالا چاپ می‌کردند، به‌سوی پاسخگویی به خوانندگان برای محتوای با باکیفیت، انحصاری و گزیده می‌روند. چراکه در رقابت با فضای دیجیتال، باید از آن فضا متمایز بود و روحیه پایدار برند، انتشارات یا مجله خود را به‌نمایش گذاشت.

 

به‌روزترین گرایه‌ها در صنعت چاپ و نشر عبارتند از:

  • بازگشت مجله‌های نام‌آشنا به نسخه‌های چاپی احتمالا با تیراژهای کم‌تر و برنامه‌ریزی شده
  • افزایش آگاهی از ارزش چاپ در بازاریابی لوکس
  • انتخاب‌های چاپی که پایداری شرکت‌ها و برندها را به نمایش می‌گذارد
  • استفاده پیشرفته از داده‌های بازاریابی برای شخصی‌سازی و کاهش ضایعات در فرآیندهای تولید چاپی
  • بهره‌گیری فزاینده از چاپ دیجیتال برای افزایش کارایی در تیراژهای کمتر

 

این گرایه‌ها از مطالعات مختلف داده‌های شرکت‌های ارائه دهنده خدمات چاپ در اروپا، تحلیل بازاریابی برندهای لوکس، مقدار تیراژها و چگونگی پخش مجلات معتبر، محتوای ارتباطات شرکتی و همچنین تحقیق در تازه‌ترین فعالیت‌های محتوایی ناشران بین‌المللی، شناسایی و استخراج شده است.

 

بازگشت مجلات نام‌آشنا به نسخه چاپی

سال ۲۰۲۴ با اعلام بازگشت بسیاری از مجلات بزرگ نام‌دار به چاپ همراه بود. برای نمونه مجله  I-D پس از تغییر مالکیت و مدتی وقفه در انتشار چاپی و آنلاین، اعلام کرد که از سال ۲۰۲۵ دوباره نسخه‌های چاپی خود را به‌صورت دو بار در سال منتشر خواهد کرد. به‌طور مشابه، مجله  VICE نیز پس از توقف تولید نسخه چاپی در سال ۲۰۱۹، در شهریور ماه امسال یک شماره ویژه چاپی جدید منتشر کرد که پیش‌درآمدی بر اولین شماره اصلی چاپی آن است و قرار است این روند ادامه داشته باشد. همراه با عرضه این شماره ویژه، نسخه‌های قبلی به‌صورت رایگان در مکان‌های منتخب و انحصاری در سراسر لندن و نیویورک در دسترس قرار گرفت.

مدیران مجله می‌گویند این‌بار رهیافت متفاوتی در  کسب‌وکار خود اتخاذ کرده‌اند و از اولین شماره اصلی در شروع سال میلادی جدید، نسخه‌های فصلی تنها از طریق اشتراک در دسترس خواهند بود.

مجله The Onion نیز مسیر مشابهی را پیش گرفته است. آنها قصد دارند برای شماره‌های چاپی جدید خود با تکیه بر باشگاهی از خوانندگان وفادار، از ترویج اشتراک مجله به‌عنوان پیشران رشد استفاده کنند.

نکته مشترک تمامی این ترجیحات، تلاش بیشتر برای درگیری عمیق‌تر مخاطبان است. انتشارهای با فاصله‌های زمانی طولانی‌تر و محتوای مبتنی بر اشتراک، حس گزیده‌تر بودن چاپ را القا می‌کند و این همان چیزی که می‌تواند برای مدت طولانی‌تری کسب و کار را رو‌به‌جلو نگه دارد. لایلا بریلسون، مدیر بازاریابی شناخته شده در صنعت چاپ مجلات انگلستان می‌گوید: «من فکر می‌کنم آنچه مردم در آینده بیشتر می‌خواهند، یک شیء واقعاً خوب و گزیده‌ است».

 

روی جلد مجله PARK - انتخاب های راهبردی در صنعت چاپ مجله

 

افزایش آگاهی از ارزش چاپ در بازاریابی لوکس

در چند سال اخیر برندها بیشتر از قبل ابراز کرده‌اند که گمان می‌کنند تبلیغات دیجیتال اثرگذاری خود را از دست داده است و مطالعه‌ای که اوایل امسال از سوی RRD انجام شد نشان داد بیش از ۹۰ درصد از مدیران بازاریابی در آمریکا برای غلبه بر «خستگی دیجیتال» از بازاریابی چاپی استفاده می‌کنند.

این موضوع منجر شد که یک نام بزرگ در رسانه‌های مد مانند The Cut برای اولین بار به سراغ چاپ برود. بخشی که پیش از این تنها به‌صورت برخط در مجله مد نیویورک منتشر می‌شد و بر سبک زندگی زنان تمرکز داشت، امسال اولین شماره چاپی خود را عرضه کرد و برنامه‌هایی برای انتشار شماره دیگری در سال آتی در دست اجرا دارد. تبلیغ‌دهندگان ارزش این نشریه چاپی را درک کرده‌اند و ۵۰ برند لوکس مختلف، از جمله Burberry و Old Navy، در این شماره تبلیغات خریدند.

در مجله Park اغلب دیده‌ایم که برندهای فشن لوکس از فضای تبلیغاتی چاپی بهره می‌برند و از این رسانه برای خلق تبلیغاتی تعاملی‌تر و به‌یادماندنی‌تر استفاده می‌کنند، همچون جلدهای تا‌شونده و یا پوسترهای کشویی.

 

استفاده از پوسترهای تاشو در مجلات لوکس به جذابیت بصری می افزاید و فضایی عالی برای تبلیغات است
استفاده از پوسترهای تاشو در آثار چاپی لوکس به جذابیت بصری می افزاید و فضای بسیار خوبی برای تبلیغات است

 

گزارش‌ها از گسترش آگاهی درباره ارزش چاپ در بازاریابی لوکس خبر می‌دهند و این بسیار فراتر از علائق گذرا در صنعت مد است. اخیراً این بینش که چاپ می‌تواند ابزار قدرتمندی برای بازاریابی لوکس باشد، فراتر از دنیای مد رفته است و اکنون در صنایع گسترده‌تری مانند سبک زندگی، سفر و غذا نیز شاهد تبلیغات چاپی هستیم.

برای نمونه هتل‌ها جایگاه مناسبی برای حضور بسیاری از مجلات لوکس است که در اتاق‌های به‌خوبی طراحی شده به دست خوانندگان هدف می‌رسند. همچنین بسیار از مجلات چاپی در پویش‌ها، نشست‌ها و پیشخوان‌های کتابفروشی‌ها و فضاهای فرهنگی و هنری عرضه می‌شوند.

نمونه: روش بازاریابی مجله  Swoon by SLH

  • مسابقه‌ای در اینستاگرام برگزار شد که مجله را به‌عنوان جایزه به ۱۰۰ برنده اهدا می‌کرد
  • نسخه‌های مجله برای اعضای سطح بالای برنامه وفاداری (که عمدتاً با برند ارتباط آنلاین داشتند) ارسال شد

 

انتخاب‌های چاپی که پایداری شرکت‌ها و برندها را به نمایش می‌گذارد

مشتریان مجلاتی که انتشار چاپی را راهبردی موثر می‌دانند، هرسال نسبت به پایداری چاپ مجله علاقه‌مندی بیشتری نشان می‌دهند. اخیراً این روند باعث شده تا مجلات نشانه‌های بیرونی بیشتری از پایداری را در تولیدات خود بگنجاند.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که تا حدود سال ۲۰۲۰، کمتر مجله‌ای به‌سوی انتخاب‌های پایدار علافه نشان می‌داد. ولی در سال‌های اخیر ناشران و مجلات به‌شکل شگفت‌آوری به پایداری توجه نشان می‌دهند.

در سال‌های اخیر بسیاری از ناشران بر استفاده از کاغذهای با منشا مدیریت شده تاکید دارند و برخی از مطرح‌ترین مجلات بر کاغذهای تماماً بازیافتی تجدیدپذیر چاپ می‌شوند. بسته‌بندی‌های ارسال کتاب و مجله نیز کاملاً تجزیه‌پذیر شده‌ است و همین مواد ظاهر و حسی بسیار متمایزتر از بسته‌بندی‌ها بدنام پلاستیکی دارد.

صحافی محصول چاپی با پارچه و استفاده از کوب، ظاهری برجسته و متفاوت به وجود می آورد
صحافی محصول چاپی با پارچه و استفاده از کوب، ظاهری برجسته و متفاوت به وجود می آورد

 

همچنین استفاده از سلفون برای روکش جلد و یووی برای براق یا توجه‌دار کردن تیترها و نوشته‌ها بسیار محدود شده است. خلاصه اینکه صفحه اول بسیاری از کتاب‌ها و مجلات شامل نشان پایداری آن‌ها شده است و این جزئیات در صفحه سفارش وب‌سایت نیز نمایش داده می‌شود.

مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب کاغذ و مقوا در پروژه‌های چاپی

 

داده‌های باکیفیت بهره‌وری از چاپ و شخصی‌سازی را بهبود می‌بخشد

مدیریت صحیح داده‌های مشتریان در صنعت چاپ و نشر به این معناست که ارسال‌های پستی تنها به‌کسانی انجام شود که احتمال دارد واکنشی مطلوب نشان دهند. برای نمونه در مجله Park، شاهد روند فزاینده‌ای  از مدیریت داده‌های خوانندگان هستیم تا از آن طریق بتوانند هر شماره مطالب تاثیرگذاری خلق کنند و در عین‌حال هزینه‌های تولید و مهم‌تر از آن ضایعات را کاهش دهند.

با بلوغ توانایی‌های هدف‌گیری مخاطبان از سوی برندها و شرکت‌ها در چند سال اخیر، روند طراحی محتوا و انتشار مبتنی بر مخاطب، در صنعت کتاب و مجله شتاب بیشتری گرفته است. ماریو یونگر مدیر ارشد انتشار محتوا در RRD معتقد است: «شرکت‌ها می‌بایست بهره‌وری چاپ را اولویت قرار دهند و نه نابودی آن».

مطالعه بیشتر: بینش مشتری، مفاهیم و فرصت‌ها

 

چاپ دیجیتال با هدف بهره‌وری هزینه‌ای

شخصی‌سازی می‌تواند شامل ایجاد نسخه‌های مختلف محتوا باشد که برای هر خواننده به‌طور جداگانه طراحی شده‌ است. این کار تنها با چاپ دیجیتال امکان‌پذیر می‌شود، زیرا می‌توان تغییرات در هر نسخه را به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و در جریان چاپ اعمال کرد. از کاربردهای رایج شخصی‌سازی با چاپ دیجیتال می‌توان به شخصی‌سازی نسخه چاپی با یک پیام خوش‌آمدگویی به مخاطب خاص یا پیشنهاد برنامه‌ریزی شده بر اساس داده‌های مشتری، یا افزودن کدهای QR متفاوت به هر نسخه اشاره کرد تا در نتیجه فعالیت هر خواننده هنگام اسکن کد و مطالعه قابل‌پیگیری باشد. ازاین‌طریق می‌توان براساس ترجیحات هرمخاطب محتوای هدفمندتری به او رساند.

در سال‌های اخیر چاپ دیجیتال رواج بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از ناشران و مجلات به تیراژهای گزیده‌تری روی آورده‌اند. این انتخاب اغلب دو هدف را دنبال می‌کند: ارائه محتوای انحصاری و هدف‌گیری مخاطبانی که در سطح عالی‌تری با برند درگیر هستند.

چاپ دیجیتال به‌دلیل صرفه‌جویی در هزینه و زمان، به‌خصوص نبود فرآیندهای وقت‌گیر و تقریبا گران قیمت چاپ افست، برای تیراژهای کوتاه مقرون‌به‌صرفه‌تر و پایدار است. درحالی‌که چاپ آفست در تیراژ بالا اقتصادی‌تر است، برای نسخه‌های محدود چاپ دیجیتال گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. این موضوع به‌ویژه در مورد برخی از مشتریان گزارش سالانه برای توزیع میان سهامداران و ذینفعان شرکت‌ها، برندها، بانک‌ها و صندوق‌های مالی کارکرد بسیار دارد.

 

گزارش‌های سالیانه با قطع افقی نسبت به کاتالوگ‌ها و گزارش‌های عمودی پرطرفدارتر شده‌اند
گزارش‌های سالیانه با قطع افقی نسبت به کاتالوگ‌ها و گزارش‌های عمودی پرطرفدارتر شده‌اند

 

برای نمونه، گزارش سالانه گوگل در سال ۲۰۲۴ ابتدا به‌شکل دیجیتال چاپ شد تا محتوای پیچیده به‌دقت بررسی شود و پس از آن به‌شکل چاپی در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

برای سال ۲۰۲۶ انتظار داریم کاربردهای چاپ دیجیتال بیش از پیش افزایش یابد. زیرا شرکت‌ها و برندها به‌دنبال ارتقای کارایی و نوآوری در شیوه‌های تعامل با مشتریان و مخاطبان از طریق رسانه‌های چاپی و دیجیتال هستند و باهوش‌ترها ترجیح می‌دهند هردو را باهم داشته باشند و از آنها به‌شکل مکمل استفاده کنند.  

مطالعه بیشتر: «پاد» یا چاپ براساس تقاضا، مزایا و محدودیت‌ها

 

+ تماس و مشاوره رایگان

+ درخواست و ثبت پروژه 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

​این مطلب را به اشتراک بگذارید: