هنر جنگ، رساله کهن سون زو بهزبان تصویر
جسیکا هاگی
ترجمه: روزبه امین
نشر ایجاد، چاپ اول، پاییز ۱۴۰۳
این کتاب، به فلسفه جنگ میپردازد و رابطه موفقیت با شیوه رهبری را از جنبههای مختلف، مورد تأمل قرار میدهد. اندرزها و آموزههای هنر جنگ، تجارب زیسته را به درسهای مدیریتی تبدیل میکند و راهنمایی است که در آموزش روشهای پیروز شدن بدون جنگیدن، بسیار غنی و پرجزییات است.
نسخه تصویری هاگی از هنر جنگ، خوانشی معاصر از رساله کهن سون زو است که راهبردهای جنگی فرمانده جهان باستان را با جنبههای گوناگون زندگی امروز ترکیب کرده است. آموزهها، تصاویر و مفاهیمی که مطرح میشوند، درزمینههای گوناگون ازجمله کسبوکار، سیاست، فرهنگ و هنر، بازاریابی و ورزش کاربرد فراوان دارند و بهخصوص برای ارتقاء کاری و فردی، راهگشا و الهامبخش هستند.
فصول سیزده گانه کتاب، هرکدام به موضوعی مشخص میپردازد و با دیگر فصلها در ارتباط است. تصویرسازیهای هاگی، محتوای اندرزهای زو را به مسائل روز پیوند میزند تا منظور گوینده، ملموستر شود. در بطن مفاهیم، برخی نکات برجسته میشود. از جمله اینکه: راهبرهای کارا و موثر نمیتواند ثابت و همیشگی باشد، چراکه شرایط پیرامونی ما بسیار رقابتی و دائما درحال تغییر است. بارزترین ویژگی فرمانده، در توان رهبری افراد و دستیابی به اهداف تجلی مییابد و فرمانده لایق کسی است که بهدنبال تاًمین منافع جامعه و خدمت بیدریغ به کشور است. او درهمهحال به همراهان و یاریگران خود متعهد میماند. جایگاه فرمانده از این راه معنا و اعتبار پیدا میکند. اگر او تنها به فکر کسب افتخار و یا پرکردن جیبهای خود باشد، تنها خواهد ماند و همراهان اشتیاقی به شرکت در جنگ او نخواهند داشت.
نگاه هنر جنگ به قدرت، منفعتگرایانه است و منفعت موردنظر، خیرجمعی است. چراکه هدف بهکارگیری قدرت از سوی فرمانده این است که به نتيجه مطلوب و از پیش طراحی شده برسد. در این جهانبینی، قدرت مایهای است که برای موفقیت کشور و از کار انداختن کامل دشمن با کمترین هزینه از آن استفاده میشود و ارادهای نیست که صرفاً به کشتار، بدبختکردن مردم یا در هم شکستن حریف محدود باشد.
در زندگی روزمره، ما با دشمنان متفاوتی روبرو میشویم که بسیاری از آنها پیدا و مشخص نیستند. محدودیتها، کاستیها، ترسها، باورها و طرز تفکری که داریم، همگی همچون دشمن ما عمل میکنند. پس زندگی، اغلب اوقات شبیه یک جنگ مداوم است و در برابر تمامی دشمنانی که داریم تنها راه پیروزی، شناخت مسئله و جنگیدن همهجانبه و هوشمندانه است.
ردهبندی نشر ایجاد: مطالعات راهبردی
واژگان کلیدی: جنگ، رهبری، مدیریت، حل مسئله، زندگی روزمره، تسهیلگری و نظریه بازیها