شخصیت (Persona) واژهای مهم در حوزه برندسازی، بازاریابی و تحقیقات بازار است. این مفهوم با اشاره به معنای «خصوصیات و ویژگیهای مخاطب»، در زمینههای دیگری مانند، خلق محتوا، مدیریت ارتباط با مشتریان، طراحی الگوی کسب و کار، راهبرد برند و توسعه محصول نیز با کارکردی کم و بیش مشابه استفاده میشود.
منظور از شخصیت در برندسازی، تجسم تصویر ذهنی و خلاقانه از مخاطب و تخصیص شخصیتهای انسانی به یک برند، گروه هدف یا مشتریان است. به بیان دیگر، شخصیت به مجموعهای از ویژگیها، ترجیحات، داشتهها، خواستهها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب یا مشتری فرضی اشاره دارد. داشتن این تصویر به صاحبان برند و کسبوکار کمک میکند تا برای جذب و نگهداشت گروه مخاطبان خود، بهترین راهبردها را طراحی و اجرا کنند. شخصیت، بر اساس اطلاعات مربوط به رفتارها، نیازها، آرزوها و خصوصیات جمعیتشناختی مخاطبان موردنظر، شکل میگیرد و ساخته میشود.
بیشتر بخوانید: برندسازی، پدیده جدید جهان معاصر
معنای شخصیت در واژهنامه: بازیگران، کاربر، نقاب نمایش ، نگاره و وجهه عمومی
عناصر اصلی طراحی شخصیت مخاطب
نام و تصویر: یک شخصیت معمولاً یک نام و یک تصویر مشخص دارد تا تصویر ذهنی دقیقی از یک فرد یا گروه مشخص ایجاد کند.
ویژگیها: شخصیت درست طراحی شده اغلب با توصیف دقیق از ویژگیها، ترجیحات، علایق، عادتها و خصوصیات رفتاری مخاطب همراه است.
شغل، میزان تحصیلات و درآمد: اطلاعات مربوط به شغل، تجربیات تحصیلی و میزان درآمد، در شکلدهی به تصویر شخصیت بسیار تأثیرگذار است.
نیازها و مشکلات: شناخت نیازها، مسائل روزمره و پیچیدگیهای زندگی شخصیت مورد نظر، رابطه تنگاتنگی با ویژگیهای محصول و کیفیت خدمات مورد ارائه شما خواهد داشت.
اهداف و آرزوها: مشخص ساختن اهداف، آرزوها و امیدهایی که شخصیت هدف در زندگی خود دارد، در اتخاذ راهبردهای فعالیت، سطح کیفیت محصول و شیوه ارایه خدمات شما نقش تعیین کنندهای ایفاء خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: سند راهبردی برند، دستمایهای برای رشد
کاربردها در بازاریابی
جلب توجه: شخصیت به بازاریابان کمک میکند تا بهترین شیوه جلب توجه مخاطبان را بیابند.
نقشه بازاریابی: با بررسی نیازها و مشکلات شخصیتهای مخاطبان میتوان نقشه بازاریابی موثرتری تدوین کرد.
طراحی محصول: شناخت دقیق شخصیتها، مسیر درست توسعه محصولات و خدمات با ویژگیهایی مطابق با نیازها و ترجیحات مخاطبان را بدست میدهد.
نحوه ارتباطات: براساس شخصیت و ترجیحات آن، میتوان بهترین شیوه ارتباط با مخاطبان و کانالهای هدفمند توزیع محتوا را بهشکل دقیق مشخص کرد.
پیشبینی رفتار مشتریان: مطالعه دائمی شخصیت مخاطبان به شما این امکان را میدهد تا رفتارها و تصمیمات مشتریان خود را از قبل پیشبینی کنید.
برای ساختن شخصیت برند یا کسبوکار چگونه تحقیق کنیم؟
۱. از تجربیات خود استفاده کنید و به این سوالات پاسخ دهید:
- مشتری ایدهآل شما چه کسی است؟ او چه نیازهایی دارد؟
- در حال حاضر بهترین مشتری شما کیست و چه ویژگیهای خاصی دارد؟
- این مشتری از کجا با شما آشنا شده است؟
- به چه دلیل بهدنبال محصولات یا خدمات شما است؟
- این مشتری چرا شما را انتخاب کرده است؟
- به نظرتان چه مزایای نسبت به رقبا دارید که باعث شود مشتریانتان به سمت شما جذب شوند؟
۲. نظرسنجی انجام دهید
یکی از بهترین منابع شناخت شخصیت مخاطبان، کمک گرفتن از مشتریانی است که در حال حاضر کالا یا خدمات شما را خریداری میکنند. این مشتریها از گروههای مختلفی هستند و شما میتوانید با نظرسنجی و انجام تحقیقات بازار از بینش، ترجیحات و محدودیتهای آنها اطلاعات فوقالعادهای بیرون بکشید.
توجه داشته باشید که استفاده از مشوقهایی چون تخفیفها و شرایط خاص خرید، انگیزه بیشتری برای مشتریان ایجاد میکند تا در نظرسنجیها شرکت کنند.
۳. کلمات کلیدی را در اینترنت مطالعه کنید
مردم اغلب سوالات و نیازهای خود را در اینترنت جستجو میکنند. شما به کمک مطالعه در کلمات کلیدی میتوانید بفهمید در زمینه برند و کسبوکار شما، مردم به دنبال چه چیزهایی هستند و چه نقطه نظر و نگاهی دارند. این کار خیلی پیچیده و دشوار نیست. متخصصان سئو بهخاطر دانش و تجاربی که دارند متخصصان این کار هستند و اغلب نتایج شگفتانگیزی در اختیار شما خواهند گذاشت.
۴. استفاده از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول
گوگل آنالیتیکس منبع غنی برای آشنایی با سلایق و ترجیحات مخاطبان است. این ابزار گزارش میدهد کاربران به چه صفحاتی از سایت شما بیشتر علاقه دارند و نرخ درنگ و پرش در چه صفحاتی بیشتر است. از اینرو بهراحتی میتوانید برای طراحی شخصیت مطلوب و راهبردهای تبلیغاتی، بازاریابی محتوا و یا برنامهریزی برای آینده کسب و کارتان به آن اتکاء کنید.
سرچ کنسول نیز ابزار خوبی برای ایرادیابی وبسایت شما است. این ابزار ضعفهای موجود در وبسایت را بهخوبی نشان میدهد و منجر به جمعآوری اطلاعات ارزشمند دیگری چون کلمات کلیدی هر صفحه، نرخ کلیک و دیگر گزارشاتی میشود که فعالیتهای دیجیتال را به شکل هدفمند پیرامون پاسخگویی به شخصیت مورد نظر بهبود میدهد.
اهمیت شخصیت برند چیست و بر چه چیزهایی تاثیرگذار است؟
درک اصولی از مفهوم شخصیت به برندها و کسبوکارها کمک میکند تا به شناخت بهتری از مشتریان خود برسند و شیوههای ارتباطیشان را با آنها بهبود دهند، تلاشهایشان اثربخش باشد و در مسیر توسعه بازارشان گام بردارند. شخصیت طراحی شده، به کسبوکارها این امکان را میدهد تا فعالیتهای خود را بر اساس راهبردی هدفمند پیش ببرند و محصول و خدمات خود را به دست اشخاص و گروههایی برسانند که بازار هدف آنها است.
نتیجه اینکه، پرداختن به شخصیت و دانایی پیرامون چگونگی ساختن آن بر تمام ارکان برند تاثیر مثبت میگذارد. از جمله آنها میتوان لوگو، رنگ سازمانی، کیفیت رابط کاربری، لحن محتوای خلق شده، قیمت محصول و خدمت، شبکههای اجتماعی مورد انتخاب و بستهبندی محصولات را نام برد.
* تحریریه ایجاد: چه کاری انجام میدهیم؟