صنعت چاپ، روشهای اجرایی متنوعی دارد. طراحان گرافیک، ناظران چاپ و مشاوران حرفهای، با در نظر داشتن نیازهای متفاوت سفارشدهندگان، روش مناسب را به آنها پیشنهاد میکنند.
برای مدیریت حرفهای پروژههای چاپی، طراحان گرافیک اغلب از روش پیشرفته و کاربردی چاپ افست استفاده میکنند. با این روش آنها میتوانند طیف گستردهای از محصولات چاپی را باکیفیت و تیراژ بالا، تولید کنند. بههمین دلیل آگاهی از دانش چاپ افست و دانستن نکات کلیدی مدیریت پروژه چاپی، برای طراحان گرافیک بسیار ضرورت دارد.
گستره محصولاتی که در تولید آنها از روش چاپ افست استفاده میشود، عبارت است از: بروشور، کاتالوگ، پوستر، کارت ویزیت، اوراق ادرای و انواع جعبه. برای تهیه و تولید این اقلام، افست روش ایدهآل چاپی است و این امکان را به طراحان میدهد تا رنگهای زنده و جذاب با کیفیت بالا را برطیف متنوعی از کاغذ و مقوا چاپ کنند. با استفاده از این روش، دست آنها باز است تا جزئیات و اطلاعات بیشتری را در کارهای خود داشته باشند.
پیشنیازهای تدوین پروژه چاپی:
تحلیل نیازها: اولین گام موفقیت در مدیریت پروژه چاپی، تحلیل دقیق نیازهای مشتری است.
برنامهریزی: طراح گرافیک باید برای انجام پروژه، برنامهریزی دقیقی داشته باشد. این برنامهریزی شامل زمانبندی، تحقیق و مشاوره برای انتخاب مواد اولیه مناسب و تدارک مجراهای ارتباط موثر با چاپخانه منتخب است.
مدیریت مخاطرات: با در نظر داشتن پیچیدگیهای هر پروژه، طراح گرافیک میبایست نسبت به پیشبینی مشکلات، انتخاب مجری مناسب و همچنین مدیریت انتظارات و توقعات مشتری یا سفارشدهنده، تمهیدات لازم را در نظر داشته باشد.
دانستنیهای کلیدی مدیریت چاپ:
برای آن دسته از طراحان گرافیک که میخواهند عهدهدار مدیریت پروژه چاپی شوند، در نظر داشتن نکات زیر ضروری است:
۱. درک کامل از نیازهای مشتری: طراح گرافیک باید قبل از هر چیز، نسبت به نیازها و توقعات مشتری اطلاع کافی داشته باشد. این اطلاع شامل درک کامل از محتوای متنی، سبک گرافیک، رنگهای سازمانی و جنس کاغذ و مقوای موردنظر مشتری است.
۲. توجه به جزئیات فنی: طراح گرافیک میبایست به جزئیات فنی از جمله DPI (نقطه در هر اینچ)، CMYK بودن رنگها و تصاویر، انطباق رنگ در طرح با رنگ در چاپ، حساسیت اجرایی خطوط نازک و... توجه کافی داشته باشد. او باید مطمئن شود که فایل چاپی که به چاپخانه تحویل میدهد، از کیفیت لازم برخوردار است. علاوه بر این، مهارت در استفاده از نرمافزارهای طراحی گرافیک، بهخصوص ادوبیها اهمیت زیادی دارد.
۳. انتخاب مواداولیه مناسب: طراح گرافیک باید درخصوص انواع مختلف کاغذ، مرکب و فرایندهای پیش از چاپ و همچنین برخی مسائل حیاتی صحافی، اطلاعات کافی داشته باشد. او از اینطریق میتواند فرآیندهای تولید را با موفقیت پیش ببرد.
۴. مدیریت زمان: ازجمله مهمترین مهارتهای نرم برای هر طراح گرافیکی است که میخواهد حرفهای باشد. توجه کافی به مدت زمان انجام پروژه طراحی و تحویل فایل به چاپخانه در موعد مقرر، ضمن کاهش فشارهای روانی، از جمله عوامل اساسی تسهیل فرآیند تولید و همینطور جلب رضایت مشتری است.
۵. ارتباط با چاپخانه: ارتباط مستمر و کافی با چاپخانه، نقشی تاثیرگذار و غیرقابلانکار در مدیریت اصولی پروژههای چاپ دارد. طراح گرافیک باید قادر به انتقال صحیح و دقیق نیازهای مشتری به مجری چاپ باشد. همچنین بازخوردهای سازنده را از مشتری به چاپخانه، برساند. این تعامل شامل ارسال فایلهای چاپی باکیفیت، انجام نمونهگیری چاپ و ساخت ماکت پیش از تولید نهایی است.
دیدن مسائل سرنوشتساز:
- هدفگذاری: اهداف نهایی هر پروژه را با شرح جزییات دقیق مشخص کنید. همواره این سوالات را از خود بپرسید که منظور از طراحی چیست؟ مخاطبان چه کسانی هستند؟ مشتری چه توقعات یا نیازهایی دارد؟
- برندینگ: طراحی گرافیک باید با برند شرکت، سازمان، محصول یا خدمات موردنظر تطابق کامل داشته باشد و در راستای عناصر تعیین شده در سند راهبردی برند باشد.
- هویت دیداری: استفاده از رنگها، فونتها، تصاویر و شکلها باید با هویت دیداری یکپارچه و توافق شده با مشتری، تناسب داشته باشد.
- محتوا: طراحان گرافیک حرفهای، پیش از انجام طراحی محتوای سفارش را بهخوبی و بادقت مطالعه میکنند. تعامل با محتوا و اطلاع دقیق از آن باعث میشود طراحی گرافیک با محتوای پروژه هماهنگ باشد.
- خوانایی: انتخاب فونت مناسب و اندازه قلم، کمک بزرگی به ساختن تجربه بصری دلپذیر و انتقال درست پیام به مخاطب است.
- سادگی و اصالت: جذابترین طراحیها، اغلب ساده و بسیار قابلفهم هستند. بههمین دلیل از اضافهکردن عناصر زائد و زیادهروی در استفاده از خطوط و نقشها، پرهیز کنید. طراحان حرفهای، زبان خاص خود را میسازند، تقلید کورکورانه و کپیبرداری از کار دیگر طراحان یا برندهای معروف، طراح را بیاعتبار میکند.
- مخاطرات چاپ و صحافی: توجه به فضای رنگ، کیفیت مناسب تصاویر، ضخامت کاغذ و مقوا و همینطور در نظر گرفتن جای مناسب برای تای کاغذ و محل برشکاری، از جمله دیگر نکات بهظاهر پیشپاافتاده ولی سرنوشتسازی است که میتواند مدیریت صحیح پروژههای چاپی را تحت شعاع قرار دهد.
مدیریت پروژههای چاپی، فرآیندی پیچیده و تخصصی است و موفقیت در آن نیازمند دانش و تجربه کافی.
پیشنهاد میکنیم برای برخورداری از بهترین روند انجام کار و آگاهی از راهکار چاپی متناسب با نیاز خود، حتما از مشاوران و مجریان آگاه و متخصص کمک بگیرید.
گروه ایجاد با ارایه راهکار EPMS در کنار شماست تا بتوانید با برنامهریزی، مدیریت زمان و بهینه کردن هزینههای پروژههای چاپی، ضمن داشتن بهترین کیفیت خدمات چاپ، از راهکار اختصاصی و خروجی تضمین شده برخوردار شوید.